Mikä sykähdyttää tanssitutkinnoissa?

 

Olen toiminut tanssinopettajien kouluttajana ja lajiliittojen tutkintojen vastaanottajana piiiitkäään eli siis kauan. Yksi kunniatehtävä, joka kohdalleni on tullut on toimia Suomen Tanssinopettajain liitto Stol ry:n tutkintojen vastaanottajana eli tutkijana. Liiton tutkintojärjestelmä pohjautuu tällä hetkellä englantilaisten tanssinopettajaliittojen vastaaviin järjestelmiin tutkintojen muodon osalta.

Stol ry:n sisäänpääsytutkinto eli taso 1 –tutkinto on viimeisten vuosien ajan ollut yhteinen tanssiurheilu- ja seuratanssipuolen hakijoille. Tämä on liitossa koettu tärkeäksi siksi, että liiton opettajilla olisi hyvä osaaminen oman painopisteensä lajeista ja lisäksi ymmärrys niistä lajeista, joita eivät kenties itse aktiivisesti opeta, mutta jotka ovat liiton jäsenistön tutkintoon valitsemia lajeja. Liiton toiminta on laajentunut rock´n´swing puolelle ja voi hyvin olla että tutkinnot jakautuvat eri jaosten tutkinnoiksi jatkossa —saa nähdä. Nyt kuitenkin mennään olemassa olevalla systeemillä, minkä olen itse kokenut hyväksi ja toimivaksi.

Kandidaatti eli tutkinnon suorittaja opiskelee tutkintomateriaalin joko itsenäisesti tai ryhmässä jonkun liittoon kuuluvan kokeneen opettajan johdolla. Nykyaikaisin pedagogisin termein sanottuna tutkinto on osaamisperustainen eli siinä arvioidaan kandidaatin osaamista —missään ei ole kirjattu missä ja miten osaaminen on hankittu, tutkintotilanteessa pääasia on että osaaminen on olemassa.  Tutkintomateriaali on huomattavan laaja ja kandidaatit ovat valmistautuneet siihen hyvin eri tavoin.

Tutkinto sisältää parin kanssa tanssittavan demonstraation tutkintoon kuuluvista tanssilajeista sekä suullisen ”tentin”, jossa kandidaatti on kahdestaan tutkijan kanssa. Suullisessa osiossa käydään läpi tanssilajien perustekniikkaan, käsitteisiin ja opetukseen liittyviä asioita —kandidaatti pääsee sekä näyttämään asioita käytännössä että sanallistamaan sekä teknisiä että opetukseen liittyviä asioita. Tutkinnon aluksi kartoitetaan minkälaista työtä kandidaatti tekee tai haluaisi tehdä paritanssin parissa, minkä tasoisia oppilaita hän opettaa jne. Tutkijan tehtävä on kohdentaa läpikäytäviä asioita siten, että perusasiat tulee käytyä läpi siten että kandidaatti saa tutkinnosta myös eväitä valitsemalleen tielle. Tutkija antaa tutkinnosta sekä sanallisen arvion että pisteyttää tutkinnon skaalalla 65-100 pistettä. Arvioinnissa huomioidaan tanssiosuus, teoriaosaaminen, demonstraatio-osaaminen sekä opettaminen.

Ne joilla on pitkä tanssitekninen tausta vaikkapa vakioiden ja latinalaistanssien kilpailumuotojen parissa ovat hankkineet paljon tutkintoon liittyvää osaamista jo oman tanssiuransa aikana. Oman kehon hallinta, selkeän ja luettavan tanssin tuottaminen, vakioitujen tanssilajien tanssitekniikka ja osittain myös kuviomateriaali ovat niin ikään tulleet jollakin tasolla tutuiksi ja useat ovat myös olleet erittäin hyvien opettajien säännönmukaisessa opetuksessa, jolloin myös malli opettamiseen liittyvistä käytänteistä ja toimivista opetusmetodeista ovat olemassa.

Tutkintoa kohti lähtee opiskelemaan myös kandidaatteja, joiden oma tanssitausta on lyhyt ja ”ei-tekninen”, joten monen asian osaamista joudutaan hankkimaan nopeammalla tahdilla kuin niiden kohdalla, jotka ovat parhaimmassa tapauksessa nuoruusiästä lähtien olleet tekemisissä tutkintomateriaaliin liittyvien asioiden kanssa. Tällöin on selvää, että työtä pitää olla valmis tekemään paljon, jotta vaadittava osaaminen karttuu. Tanssihistoriasta, motorisesta taidosta, opetuskokemuksesta ja monesta muusta asiasta riippuen valmistautuminen kestää x-määrän aikaa —siihen asti, että osaaminen on olemassa.

Joku voi siis ajatella, että tutkinto on ikään kuin helpompi toisille, joilla on sopiva tausta. Tämä on omalla tavallaan totta, koska varsinainen valmistautumiseen käytetty aika sen jälkeen kun päätös tutkinnon tekemisestä on tehty, on selkeästi lyhyempi ja tiiviimpi niillä joilla osaamista on jo olemassa. Toisaalta on muistettava, että tämän osaamisen eteen on vietetty satoja tunteja salilla ja maksettu opetuksista, valmennuksista ja yksityistunneista sellainen summa euroja, että useimmat eivät halua sitä ynnätä yhteen.

Olen ottanut kymmeniä liiton tutkintoja vastaan ja aina joskus kohdalle osuu tutkinto, joka jostain syystä jää pohdituttamaan. Nämä pohdituttamiset ovat onneksi useimmiten positiivishenkisiä ja liittyvät omalla kohdallani toistuvasti intohimoon ja aitoon haluun kehittyä hyväksi opettajaksi kaikilla tutkinnon osa-alueilla. Näitä tutkintoja on ollut sekä seuratanssi-ihmisten että tanssiurheilu-ihmisten kohdalla….ne ovat tilanteita, joissa tutkijana huomaan keskustelevani kandidaatin kanssa innostuneesti opetukseen liittyvistä asioista täysin tasavertaisena kollegana. Näissä tutkinnoissa aika kuluu kuin siivillä, koska kandidaatti osaa asiansa ja pystyy argumentoimaan asioista perustellen ne oman näkemyksensä mukaan niin, että ne kuitenkin ovat linjassa tutkintovaatimusten materiaalin kanssa.

Näyttökuva 2018-3-18 kello 23.11.29Viimeisin vastaanottamani tutkinto oli 10-tanssin maailmanmestarin Jaak Vainomaan taso 1 –tutkinto. Kun lähtökohta oli se, että etukäteen tiesin miehen tanssitaidon tason ja pitkän opetuskokemuksen niin vääjäämättä mietin, mitä sellaista on, mistä voisimme keskustellatutkinnossa, jossa tutkintomateriaali koostuu hänen näkökulmastaan tanssinopetuksen alkeisiin liittyvistä asioista ——toivoisin tutkinnon kuitenkin aina olevan oppimistilanne, josta tutkittava lähtee pois mukaan jotain mitä hänellä ei ollut sinne tullessaan. Tämä tutkinto oli yksi näistä edellä mainituista mieleenpainuvista ja pohdintaa herättäneistä sellaisista. Ihaillen katsoin Jaakin selkeää tekemistä ja huolellista paneutumista myös hänelle vieraisiin tanssityyleihin ja kuuntelin hänen innostustaan uusien asioiden oivaltamisesta tutkintomateriaaliin syventymisen aikana. Vaikka työtunteja tanssin ja tanssinopettamisen eteen on takana varmasti tuhansia ja tuhansia, Jaak oli jaksanut paneutua todella huolella Stolin taso 1-tutkintomateriaaliin sekä tanssiurheilun näkökulmasta että myös hänelle oudommasta seuratanssin näkökulmasta. Avarakatseisuus ja avoimuus uusia asioita kohtaan oli ihailtavaa, samoin paneutuminen itselle jo niin tuttujen asioiden perusteisiin ja perusteiden opettamiseen. Tällaisia opettajia tarvittaisiin Suomeen ja joka paikkaan enemmän.

Olen etuoikeutettu saadessani tehdä tällaista työtä!

Psst. Jos haluat seurata Jaakin ammattilaisuraa (kilpailijana), käy tykkäämässä Jaak Vainomaa & Tiina Tulikallio FB-sivusta. 

Tässä vielä Jaakin FB-kansikuva —näinhän se menee. Onneksi on unelmia!

Näyttökuva 2018-3-18 kello 23.12.36

 

 

 

 

 

 

 

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s