TANSSIKASVATTAMISEN HELMI no2: Oodi äidiltä tyttärelle

IMG_5960Tämä blogikirjoitus on kirjoitettu äidin vilpittömällä ylpeydellä mutta myös tanssinopettajakollegan hämmentyneellä ihailulla. Äitinä tiedän, että usein katsomme lastemme saavutuksia varsin vaaleanpunaisten silmälasien läpi, mutta toisaalta yli 30 vuoden kokemus tanssinopettajana, tuomarina ja esim. Arktiset askeleet- tapahtuman johtajana on opettanut myös erottamaan hyvää ja laadukasta tekemistä ja uskoisin pystyväni suhtautumaan Maikin aikaansaannoksiin jo tässä vaiheessa objektiivisesti ja katsonkin niitä seuraavassa enemmän ihmettelevän kollegan näkökulmasta tuoden mukaan myös jokusen äiti-kommentin.

Marjukka Koivuniemen oma tanssiura lähti liikkeelle jo alle kouluikäisenä Oulun konservatorion tanssinopettajakoulutuksen harjoittelukoulun lastentanssiryhmästä ja minun ja Satulehdon Merjan vetämän Oulun Tanssitiimi ry:n tanssiurheiluryhmistä. Tanssitiimin toiminnan loppumisen jälkeen kilpatanssi jatkui Oulun Telemarkin riveissä ja kesti 18-vuotiaaksi asti. Maikki oli lapsi-, -juniori- ja nuoruusvuosina ikäkausiluokkien kärkikahinoissa pariensa kanssa. Lukioon mennessään tämä nuori nainen otti iltatöikseen ensimmäisiä tanssiryhmiä, joskaan hänestä ei koskaan pitänyt tulla tanssinopettajaa! Opettajakokemus kertyi kokeilemalla —ensin Maikki ”kopioi” tuntimallit suoraan minulta ja rupesi pikkuhiljaa muokkaamaan työtä oman näköisekseen. Koreografinen lahjakkuus näkyi jo tuolloin, muistan ihmetelleeni nuoren tytön kykyä tehdä niin toimivia esityksiä aloitteleville tanssiryhmille. Lukion jälkeen oli välivuoden aika ja sen Maikki vietti Tampereella opettaen hyvien ystävien ja kollegojen Markku Luttisen ja Minna Tantun Dance Actionissa. Tämä vuosi selkiytti ajatukset ja tie vei sen jälkeen Oamkin tanssinopettakoulutuksen paritanssin suuntautumisvaihtoehtoon. Paritanssin osaamista ja opetuskokemusta oli kuitenkin tähän mennessä jo kertynyt niin paljon, että vuoden jälkeen Maikki päätti hakea showtanssin puolelle laajentaakseen osaamistaan oman tanssin osalta ja opetettavien lajien osalta. Paritanssin opettaminen kulki tässä vaiheessa vielä aktiivisesti mukana, mutta pikkuhiljaa showtanssikenttä alkoi viedä mennessään. Kokemusta on tullut myös tanssijana kisaamisesta sekä Performing Artsin että Latinoshown puolella —näissä jutuissa Maikki on  päässyt kehittämään koreografin taitojaan tanssimalla taitavien tekijöiden biiseissä tai tekemällä koreografiaa yhdessä muiden lahjakkaiden tanssija-tanssinopettajakollegojen kanssa.

TanssinTahdin ryhmät Limingassa ovat niin ikään olleet oivallinen paikka opetella koreografioiden tekemistä ensin oppilasnäytöksiin ja myöhemmin katselmuksiin ja kilpailuihin. Tällä hetkellä Maikki opettaa TanssinTahdin Limingan oppilaita maanantaisin, muut illat kuluvat Tanssikeskus Citydancen opetuksissa lastentanssin, showtanssin että latinoshow-ryhmien kanssa. Sinänsä hauska yksityiskohta on se, että minä ja kollegapariskunta Marko&Paula Alaketola perustimme Tanssikeskus Citydancen Ouluun 1991, sittemmin Merja Satulehto sai sen kasvamaan ja laajenemaan  nykyiseen laajuuteensa yhtenä Suomen merkittävimmistä showtanssikouluista ja nyt Maikki on yksi koulun kantavista opettajista…ympyrä taitaa sulkeutua!

Mutta se varsinainen asia, jota tämä teksti koskee on tuo kisaryhmien esityskokonaisuuksien tuottamisen taito mikä Maikilla on. Koreografinen kyky on osittain luontainen, mutta sekin toki on kehittynyt sekä ammattiopintojen että vuosien ja vuosien kokeilujen tuloksena. Siitä huolimatta jaksan kerta kerran jälkeen ihailla sitä, miten käytännössä jokaisessa biisissä liikemateriaali on sopivaa juuri kyseiselle tanssijalle, duolle tai ryhmälle sekä tyylin että tanssijoiden tason puolesta, miten materiaali ja tanssi liikkuu tilassa ja miten erilaiset koreografiset keinot ovat juuri sopivalla tavalla käytössä. Ja miten Maikki ei ainakaan vielä ole lähtenyt ”toistamaan itseään” pidemmälle mietityissä koreografioissa vaan jokaiseen tuntuu löytyvän uudenlaista näkökulmaa sekä liikemateriaalin että muun kokonaisuuden osalta. Tämä on täysin käsittämätöntä ihmiselle, jonka lahjakkuuksiin tällainen kyky ei kuulu vaan joka joutuu työstämään jokaisen pienenkin esityksen työllä ja tuskalla (=Maikin äiti) !

Kaikki muu työ mitä esityksen valmiiksi saattaminen vaatii on Maikilla varmaan opittu elämän varrella…jos jotain tehdään, se kannattaa tehdä kunnolla, mukana olevista ihmisistä täytyy pitää huolta sekä vaatien heiltä asioita että antaen heille jotain itsestään, kokonaisuus täytyy hahmottaa ja olla valmis tekemään sen eteen työtä. Äitinä saan onneksi olla mukana monessa käänteessä kuuntelemassa ja antamassa mielipiteitä:

Idea ja musiikin valitseminen.

  • Välillä tulee ensin idea ja sitten haetaan siihen musiikki, välillä menee toisin päin. Joskus ne tulevat helposti eikä äiti-Liisa edes kuule niistä, joskus niiden eteen käytetään paljon aikaa. ”kuuntelepa tuo biisi”, ”voisiko nämä olla vaikka vompatteja”, ”onko Carmen liian kulunut teema” jne jne..näitä keskusteluja käydään monesti puhelimessa tai livenä illan päätteeksi syksyllä, kun koreografioita työstetään alkuun.
  • Ideaa pitää tämän jälkeen vielä kirkastaa ja selkiyttää sekä liikkeellisesti että esim. puvustuksen avulla —tästä lisää tuonnempana tekstissä.
  • Musiikin miksaamisessa Maikki päihittää jo monen ammattilaisen, niin huomaamattomia ovat biisin keskelle laitetut efektit, rakenteen muuttamiset, biisien yhdistämiset jne. Jos asioita ei löydy ”valmiina”, Maikki tekee tilauksen Lasse-miehelleni, joka pystyy studiossaan vaikkapa soittamaan tietyn instrumentin uudelleen, spiikkaamaan jotain biisin päälle tai rakentamaan biisin lopun uusiksi. Hämmästyttävintä tässä on se, miten selkeä näkemys Maikilla on siitä, mitä hän biisiin haluaa ja miten valittua biisiä voi muuttaa. Tätä ei ole opetettu missään, mutta se on taito, joka jokaisella koreografilla tulisi olla hallussaan, koska viimeistelty musiikki miksauksineen on iso osa onnistunutta kokonaisuutta.

Puvustus, meikit, hiukset.

  • Olen itse harrastanut ompelemista pikkulikasta ja lasten ollessa pieniä ompelin käytännössä kaikki vaatteet, sekä käyttövaatteet että myös tanssipuvut. Kukaan tytöistäni ei kotona ollessaan millään tavalla osoittanut kiinnostusta ompelemiseen, mutta näköjään sieltä on joku siemen jäänyt itämään kun Maikki suunnittelee ja ompelee käytännössä kaikkien kisaryhmien puvut itse tai yhdessä tanssijoiden kanssa. Oulun Eurokankaassa myyjät ottavat jo itse yhteyttä Maikkiin, jos liikkeeseen tulee joku heidän mielestään tanssiin sopiva kangas .-) Tämäkin on asia, joka olisi jollakin tasolla hyvä olla jokaisen koreografin koulutuksessa mukana, viimeistelty ja huoliteltu puvustus on myös olennainen osa onnistunutta tanssiteosta. Työ tekijäänsä opettaa, tämä on Maikin kohdalla täydellisen totta. Nyt, muutaman vuoden treenin jälkeen onnistuu käytännössä minkä tahansa vaatteen kaavoittaminen ja ompeleminen. Tarkka silmä tietynlaisen estetiikan ja ”laadun” osalta taitaa olla peräisin kilpatanssiajoilta …siinä lajissa opettajat auttoivat pitämään huolta siitä, että lattialle ei koskaan menty keskeneräisen tai  huolittelemattoman näköisenä.  Esitykseen sopivat meikit ja hiukset ovat iso osa ulkoista olemusta, näidenkin osalta tekemisen taito harjaantui jo kilpatanssiaikoina kun piti vääntää itselle ja tanssikavereille monenlaisia nutturoita ja opetella siistin kisameikin tekeminen jo junnutyttönä.

  • Jos kisakoreografioita suunniteltaessa käymme keskusteluja musiikista ja teemasta, varsinaisten kisojen lähestyessä saan lähes päivittäin puheluita siitä, miten tietynlainen housumalli tai helma pitäisi toteuttaa tai miten koristelu toimisi parhaiten…apua en enää osaa antaa, tyttären silmä ja taito on kehittynyt paljon äitiä pidemmälle, mutta kummasti asian läpikäyminen yleensä tuo selkiyttää ja homma hoituu.
  • Tanssinope-Lissu katselee ihaillen puvustusten viimeisteltyä ja tanssijoille sopivaa lopputulosta, äiti-Liisa kauhistelee yötyötuntien määrää!

Ryhmästä huolehtiminen

  • Aiemmassa kirjoituksessa puhuin erityiskoulutusryhmien opettajien vastuusta ja oikeudesta olla normaalia ryhmää enemmän läsnä tanssijoilleen. Koreografian tekeminen, teemoittaminen ja harjoituttaminen on yksi iso osa onnistunutta teosta. Lisäksi musiikilla ja puvustuksella on iso merkitys. Mutta vaikka nämä olisivat kunnossa, kokonaisuus ei voi onnistua jos ryhmän keskinäinen ilmapiiri ei toimi —tähän tarvitaan avuksi koreografi, ohjaaja tai opettaja…joku, joka tarkkailee ja aistii mitä ryhmässä tapahtuu, missä mennään porukkahengen kanssa, milloin pitää reagoida johonkin asiaan ja milloin voi antaa olla. Tämä on niitä asioita, jotka toisaalta hitsaavat tanssijoita ja opettajaa yhteen ja tanssilapsista tulee omia lapsia. Tanssinopettaja-ja-opettajien-kouluttaja -Lissu seuraa ihaillen sitä, miten Maikki kantaa huolta omista ryhmistään ja pyrkii siihen, että jokainen tanssija kokee itsensä tärkeäksi kokonaisuuden kannalta. Se, että oppilaat luottavat opettajaansa antaa mahdollisuuden myös siihen, että opettaja voi vaatia asioita aika tiukastikin ja pystyy näin opettamaan jo pieniä oppilaita ottamaan vastuuta omasta oppimisestaan ja harjoittelustaan. Kyse taitaa olla siitä, että luottavaisessa ja hyväksyvässä ryhmässä jokainen uskaltaa myös epäonnistua ja haluaa kuitenkin kehittyä ja täyttää oman paikkansa ryhmässä. Äiti-Liisa tietää, että Maikki joutui ison perheen ja suvun vesana opettelemaan tätä asiaa jo ihan pienenä, huolehtiminen ja vastuunkantaminen  on hänellä sisäsyntyistä.

Tällaisen taustan omaava ”Lissun tytär Maikki”, jonka äiti on ”Maikin äiti Lissu”  (meitä esitellään tilanteesta riippuen eri tavoin) on tänä lukuvuonna tehnyt  13 Latinoshow SM-kisa koreografiaa (duoja, pienryhmiä ja muodostelma) ja lisäksi 12 performing arts ja ikäkausimestaruuskisa koreografiaa —siis yhteensä 25 kisoihin tai katselmuksiin osallistuvaa biisiä. Kun näille jokaiselle laskee nuo edellä mainitut asiat tehtäväksi niin ei voi kuin NOSTAA HATTUA, TEHDÄ AALTOJA, HUUTAA HURRAATA!

Ps. Noista kolmestatoista Latinoshow-biisistä tuli neljä kultaa, kolme hopeaa, kaksi pronssia ja neljä finaalipaikkaa….MAIKKI ON HUIKEA!

Maikki3

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s